“Perspectief nemen kan men definiĆ«ren als het vermogen om zich op de meest levendige manier een voorstelling te maken van de wijze waarop de lerende de ‘werkelijkheid’ construeert, met aandacht voor het emotionele (gevoelens), het conatieve (motivatie en interesse) en het cognitieve (percepties en cognities).” (Laevers, 2008) Perspectief nemen heeft te maken met de mate waarin het gezichtspunt van de ander breed wordt meegenomen. Er proberen achter te komen hoe de ander zich voelt, wat hij denkt en wat hij wil en wat hem bezighoudt. Vanuit dat perspectief wordt een gerichter en aangepast aanbod gerealiseerd.
Perspectief nemen veronderstelt een absolute openheid voor wat er gebeurt en heeft een affectieve en cognitieve dimensie. Empathie staat voor een emotionele reactie, maar perspectief nemen is breder. Men gebruikt hiervoor de term ‘social perspective taking’. Het gaat hier om een emotionele en cognitieve reactie.
Open Minds dus! Dat is precies waar het op de Learning Lane om gaat. Via honderden workshops, talloze ontmoetingen en verrassende ervaringen dragen drie dagen Learning Lane bij aan uw ontwikkeling!
Nickel van der Vorm
Geen opmerkingen:
Een reactie posten