De enige reden dat
wij jou zo’n lijstje van hardnekkige misverstanden kunnen voorschotelen, is
omdat onze opdrachtgevers zo moedig zijn om ons een kijkje in hun
veranderkeuken te gunnen. Daardoor kunnen wij niet alleen doen wat we het
liefste doen, maar worden wij ook wijzer over organisatieverandering. En over
hardnekkige misverstanden over wat je vooral moet doen in een verandering!
•
Misverstand 1. Zeg als leidinggevende
nooit dat je zelf last hebt van de verandering die van hogerhand is bedacht.
Vorige maand gebeurde het nog dat alle
leidinggevenden in een omvangrijke verandering elkaar vonden in de opvatting
dat het echt oliedom is om je eigen twijfels over de verandering uit te
spreken. Dat is vragen om ongemotiveerde medewerkers! Dat klopt als dat leidt
tot net doen alsof er geen veranderopdracht is. Het klopt ook wanneer
leidinggevende zich gedragen als ‘don’t shoot the messenger’, ik heb het ook
niet bedacht. Dat levert inderdaad zelden gemotiveerde medewerkers op.
Wat daarentegen een enorme bijdrage levert aan
de verandering is een manager die zijn medewerkers laat weten dat hij met pijn
in zijn hart ja zegt tegen de verandering. Zoals wij een
manager laatst zagen doen bij zijn team. Hij was open over wat er voor hem
zelf, als vakman en als leidinggevende, verloren ging. En was bereid was om te
zeggen: en dat vraag ik ook van jullie, hoezeer ik ook snap hoe pijnlijk dat
voor jullie is. Je wilt niet weten hoeveel gemotiveerde medewerkers dat
opleverde!
•
Misverstand 2. Geef mensen de tijd om te
wennen aan de verandering.
In veel
organisaties krijgen medewerkers nog een jaar om met het oude systeem te werken
voordat het nieuwe definitief in gebruik wordt genomen. Of de managers mogen
nog even hun eigen, oude HR-adviseur benaderen, voordat de structuur van de
corporate HR-afdeling wordt gevolgd. Of je mag na een fusie best nog een jaar
alleen samenwerken met je oude collega’s.
Veranderen wordt echter helemaal niet makkelijker van
die doe-alsof periode, van die wen-tijd. Je kunt tevreden
knikkend naar elkaar denken dat je lekker bezig bent, volop voorwerk doet
voor de verandering, maar na die wenperiode ben je net zover als daarvoor.
Sommige organisaties verlengen dan de wenperiode met nog een jaar. Of twee. Doe
vooral een wenperiode als je dat wilt, maar dan zonder de suggestie dat dat
helpt om te veranderen! De verandering begint pas op het moment dat
mensen echt ander gedrag moeten gaan vertonen. Of om het nog wat
duidelijker te zeggen: vanaf het moment dat oud gedrag niet meer is toegestaan.
En om het overduidelijker te zeggen: als je geen consequenties kunt of wilt
verbinden aan oud ongewenst gedrag, dan is de verandering gedoemd te
mislukken. Zoals een opdrachtgever van ons ooit zei: “Het is niet leuk, maar
het werkt wel…!” Wijze man!
• Misverstand
3. Dit misverstand ontspruit uit de opvatting dat joepie
nooit meer niet-joepie wordt. Helaas pindakaas. Dat is nou juist de grote
frustratie van veel organisaties waar ‘iedereen’ bij aanvang
voorstander van de verandering was, gemotiveerd en betrokken. Gaat de helft
toch ineens halverwege zijn keutel intrekken, mopperen op de verandering,
klagen over vroeger toen alles beter was…!
Daarmee worden mensen in onze ogen verschrikkelijk tekort gedaan. Want
ook al die mensen die ja zeggen tegen de verandering, die het een goed of
noodzakelijk idee vonden (of allebei), de mensen die in de voorbereiding zo
enthousiast en betrokken hebben meegedacht in pilots, gaan ergens in de
verandering voelen wat die verandering werkelijk betekent en wat er verloren
gaat. Hoe enthousiast of gecommitteerd je ook was, dat gáát gebeuren. Dus
adviseren wij wel eens om wat minder geld uit te geven aan bijeenkomsten om
meer joepie te organiseren.... Organiseer liever bijeenkomsten om te
verkondigen dat het volstrekt normaal is dat er ook een niet-joepie reactie
gaat komen en te verkennen wat er voor wie verloren gaat.
Hoe je kunt veranderen leer je tijdens de workshop Keren van hardnekkig gedrag? Eitje!
Tijdens deze workshop op Learning Lane maak je kennis met Systemisch TransitieManagement
S-TM), krijg je zicht op wat de functie is van hardnekkig gedrag in organisaties en ervaar je welke
nieuwe oplossingsmogelijkheden deze nieuwe manier van kijken oplevert.
De workshop wordt verzorgd door Frederique Spannenburg, Plan B. Meer infomatie over plan B
voor de verandering via facebook, twitter en linked in.
voor de verandering via facebook, twitter en linked in.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten