dinsdag 13 augustus 2013

Werken aan leuk werk! Met de Job Navigator aan de slag (door Evert Hatzman)


Loopbaancoach 2.0

Als we de kranten mogen geloven moeten we meer op de kleintjes letten en ons – evenals ondernemers – afvragen wat de economische waarde is van wat we doen. Veel mensen zijn adviseur, loopbaanbegeleider of personal trainer en als je ze vraagt wat ze bijdragen dan is het antwoord: “De ander bewust maken, met hen meedenken en adviseren.” Maar de tijd van het pamperen is voorbij, we moeten de handen (weer) uit de mouwen steken en zorgen voor brood op de plank.

We komen uit een periode waarin de wereld aan onze voeten lag. Als je denkt dat de wereld nog steeds maakbaar is dan negeer je alle omgevingsfactoren. Als er in droomhotels wordt verteld dat alles haalbaar is – als je maar wilt – dan heb je geen goed beeld van de nieuwe werkelijkheid.

Ik denk dat de loopbaancoach 2.0 vooral moet meebewegen met de veranderende arbeidsmarkt, dus weten dat het om de houdbaarheidsdatum gaat. Sneller inschatten wat iemand mist of nodig heeft en niet te lang navelstaren en meedromen over die baan die misschien wel wenselijk is, maar niet voorhanden. Realistischer worden. Volgens mij verwáchten opdrachtgevers dat vooral van een loopbaanprofessional: meebewegen in de nieuwe zakelijkheid. Kappen met pamperen en stoppen met bezigheidstherapietjes. Je coachee versneld op gang krijgen en alle te ondernemen loopbaanstappen monitoren en supporten.
Gericht op resultaat, voortkomend uit zelfdiscipline. Dat is voor mij in ieder geval de loopbaancoach 2.0.

Kijk maar eens naar wat de filosoof Alain de Botton schrijft. Volgens hem wordt de kijk op een succesvol leven te veel bepaald door wat iemand doet aan werk en – daaruit voortvloeiend – de afgunst en wat anderen ons voorschrijven. Als je vindt dat iemand de top verdient dan past in dat denken ook dat iemand de goot verdient. De Botton vindt dat onjuist, het zit voor hem in het aanvaarden van verlies. Hij houdt een eloquent, gevat pleidooi om het snobisme achter ons te laten, de carrièreangst los te laten en weer werkelijk plezier in ons werk te krijgen. Dat spreekt mij enorm aan. Je werk is niet wie je bent! Dat wat ik in m’n
boek ‘Droombaan of brood op de plank’ heb geschreven, is voortgekomen uit mijn ervaring met mensen die er naar mijn beleving nog een hoog Disney-gehalte op na houden. In het op weg helpen van mensen naar ander werk ervaar ik het houvast dat men zoekt als opmerkelijk. Daarom heb ik de Job Navigator ontwikkeld; eerst maar eens kijken of iemand in balans is. En daarna vooral wat is m’n marktwaarde en hoe flexibel ben ik op de huidige arbeidsmarkt. Coachees gaan zelf aan de slag en worden provocatief ondersteund door de loopbaanprofessional. Kortom, genoeg te doen voor elke loopbaancoach 2.0.

Ik hoop je te mogen begroeten in mijn workshop (123) op vrijdag 30 augustus.
We gaan werken aan leuk werk! Met de Job Navigator aan de slag. Wil je alvast een kijkje nemen en de instaptoets doen, dat kan online op: www.dejobnavigator.nl

Evert Hatzmann
Nestor
@EvertHatzmann

Geen opmerkingen:

Een reactie posten